6.-9. klasse

På Den Classenske Legatskole (DCL) har vi defineret udskolingen som 6. til 9. klasse

Vi arbejder med udgangspunkt i, at det er samme lærerteam, dansk- og matematiklærer, der har klassen frem til og med 9. klasse. Herudover møder klasserne et antal faglærere, der som udgangspunkt har linjefag i faget. Det er vores hensigt, at den samme lærer fortsætter med faget frem til eksamen, men der kan forekomme ændringer fra år til år.

Det er muligt at modtage undervisning i enten tysk eller fransk fra 5. klasse.

På DCL styrkes læringen i udskolingen ved, at ledelsen afholder fokus- og feedbacksamtaler med teamene angående elevernes læring og trivsel, og primærlærerne afholder fire årlige feedback- og læringssamtaler med eleverne i 8. og 9. klasse.

Derudover øges elevernes indblik i samfundet gennem partnerskab med Åben Skole, erhvervslivet og ved individuel praktik og brobygningsforløb. Det faglige fokus sikres hos eleverne gennem mentorsamtaler. Disse tiltag er en del af indsatsen i brobygningen til ungdomsuddannelserne.

Lejrskole og gallafest

Der afholdes én lejrskole á fem dage, fire overnatninger, på enten 7. eller 9. årgang. Der er mulighed for, at lærerne vælger at tage til udlandet, og at klassen i en periode forud for lejrskolen arbejder for at samle penge ind, der dækker omkostningerne til turen. Udlandsophold er betinget af, at der samles tilstrækkelig med penge ind, da vi ikke har forældrebetalt lejrskole i Københavns Kommune. Der er dog fortsat forældrebetaling til forplejning, svarende til 85 kroner per dag.

Som en del af Den Classenske Legatskoles traditioner afholdes der hvert forår gallafest for udskolingen. I den forbindelse øves der på lanciers i idrætstimerne. Dans er også en del af de læringsmål, som der skal undervises i.