Fravær

Sygdom, ferie og fridage

- er alt sammen at betragte som fravær, fordi barnet ikke er i skole uanset årsagen. Det er vigtigt for barnets læring og for klassens fællesskab, at fraværet ikke bliver for højt. Et fravær på 10% er i følge forskningen kritisk for barnets læring og skolegang. Der er evidens for, at fravær på 10% og derover giver ringere udbytte af skolegangen, for eksempel i form af lavere karaktergennemsnit, og ringere betingelser for gennemførelse af ungdomsuddannelse.

Derfor er vi fra skolens side meget opmærksomme på alle elevers fravær og følger løbende op med lærerne på klassens fravær. En god tommelfingerregel er, at ti dages fravær på et skoleår er inden for rammen, og at fravær herudover begynder at blive for højt. Fravær dækker i denne forbindelse over ferier, fridage og sygdom.

Ferier

- bør af hensyn til fravær altid planlægges afholdt i skolens ferieperioder. Hvis det ikke kan lade sig gøre, så skal I som forældre være opmærksomme på, at jeres barns fravær ikke bliver for højt. Ved anmodning om fritagelse fra undervisningen kan klasselæreren give op til to dages fritagelse. Ved mere end to dage, skal anmodningen sendes til skolelederen via Aula. Beskeden bedes indeholde oplysninger om datoer for fraværet. Send venligst beskeden senest tre dage før fritagelsen ønskes, da vi fra kontoret skal nå at indhente lærernes kommentarer til fritagelsen.

I bedes som forældre være opmærksomme på, at I selv skal følge op på ugeplan og eventuelt hjemmearbejde. Der laves ikke individuelle undervisningsplaner ved fritagelser. Fra 6. klasse er det derfor en fordel at lave aftaler med en klassekammerat, som barnet efter ferien følger op på skolearbejdet med. Selv om I som forældre har et robust barn, der opleves at kunne holde fri uden problemer, så har det en betydning for klassens fællesskab, at der ofte er klassekammerater væk. Herudover kan der være vilkår omkring undervisningen for barnet, som betyder, at vi som skole ikke anbefaler, at et barn holder fri.

Hvis ferieanmodningen godkendes, noteres fraværet som ”Ekstraordinær frihed”.

Hvis ferieanmodningen ikke godkendes, og I alligevel tager af sted , vil skolen notere fraværet som ”Ulovligt fravær”. I skal som forældre i denne forbindelse være opmærksomme på, at vi som skole har pligt til med kommunen at følge op på børn med mere end 15% ulovligt fravær i kvartalet. Et kvartal udgør cirka 50 skoledage.

Som forælder modtager I til jeres orientering altid en oversigt over det noterede fravær, når I ansøger om fritagelse.

Skolevægring

Det kan ske, at et barn rammes af skolevægring. Årsagerne kan være mange, men det kommer til udtryk gennem manglende fremmøde i skolen. Når et barn ikke kan komme i skole, så noteres fraværet som Ulovligt fravær med en note om årsagen. Det gør vi for at holde det bedst muligt overblik over barnets situation og fremmøde. Når Ulovligt fravær rammer 15%, så involverer vi fra skolens side skoleforvaltningen og, gennem en underretning, socialforvaltningen, alt sammen for at hjælpe barnet og familien bedst muligt.

En underretning er udtryk for skolens bekymring for et barn over for socialforvaltningen, og er den måde, hvorpå skolen bringer bekymringen videre. Det er muligt at skrive en underretning i fællesskab, skole og hjem.