Skolens mobilpolitik

Mobilpolitik

Den Classenske Legatskole Skole er mobilfri skole. Vi ønsker at sikre de rette læringsrum, hvor eleverne er fokuserede på undervisning og hinanden og ikke bliver forstyrret af beskeder på telefonen. Det betyder, at mobilerne indsamles hver morgen og udleveres igen, når eleverne har fri. Mobilerne opbevares aflåst.

Eleven kan i særlige situationer fx ved sygdom få lov af personalet til at bruge telefonen til at kontakte forældrene.

Bestyrelsen henstiller til, at elever i 0. –3. klasse ikke har mobiltelefoner med i skole.

Mobiltelefoner kan i nogle undervisningssituationer være gode og aktive medspillere til at gøre undervisningen engagerende og skabe større læring. Derfor kan mobilerne på underviserens opfordring tages i brug i undervisningen.

Både den seneste forskning og ikke mindst vores egne erfaringer på forskellige årgange bakker op om, at der er store fordele ved, at mobiltelefonerne ikke er fremme i skoletiden bortset fra de situationer, hvor lærerne og pædagoger vurderer, at mobilerne har en konstruktiv effekt i forhold til elevernes læring.

Det har vist sig, at elever, uden mobiltelefoner i pauserne, har oplevet et større fællesskab og får bevæget sig mere. Det har været med til at skabe større trivsel i klasserne.

Har man behov for at få akut fat i sit barn i løbet af skoledagen, skal man ringe til skolens kontor, som vil sørge for, at barnet modtager beskeden og kan ringe fra skolens kontor.

Bemærk, at alt hvad eleven medbringer, er på elevens eget ansvar. Skolen har ikke en forsikring, der dækker bortkomne eller ødelagte ting.

Vedtaget af skolebestyrelsen december 2022