Principper for skolehjemsamarbejdet

Principper for Skole-hjemsamarbejdet

Forældresamarbejdet bygger på en løbende tillidsfuld dialog omkring det enkelte barn skoleforløbet igennem. Samarbejdet omkring klassen tilrettelægges af klassens lærerteam og klassens forældrerepræsentanter med klasselæreren som koordinator. Samarbejdet består bl.a. af:

Forældremøder
Der afholdes forældremøde i løbet af det første halvår, hvor aktuelle emner kan drøftes og planerne for det kommende skoleår fremlægges. Desuden kan der afholdes et tema-arrangement med en særlig dagsorden. Forældremøder afholdes på lærernes lange dage med sluttidspunkt senest kl. 19.00.

Gensidig information
I det daglige udveksler skolen og forældrene informationer om forhold, der kan have betydning for elevens udvikling, læring og trivsel. Kontakten sker via Aulas beskedsystem, telefonisk eller efter aftale ved personligt fremmøde. Forældre kan også sende læreren en besked med angivelse af, at man gerne vil ringes op, og hvad det drejer sig om. Så vil læreren tage kontakt til forældrene, når der er tid inden for arbejdstiden. Lærerne læser beskeder på Aula på hverdage indenfor tidsrammen 8.00 – 15.30, men er i dette tidsrum ikke på Aula hele tiden, da lærerne primært er i klassen til undervisning. Læreren svarer på henvendelser indenfor 3 arbejdsdage. Ved vigtige, akutte henvendelser rettes henvendelsen også til skolens kontor.

Skolen samler elevens udbytte af undervisningen og trivsel i skolen i en ny udgave af "meddelelsesbogen", hvor der skrives i fagene dansk og matematik. For elever i 8.– 9. klasse hjemsendes desuden standpunktskarakterer efter gældende regler.

Generelle informationer om skolen, klassen og undervisningen så som årsplaner for årets undervisning, ugeplaner for den daglige undervisning, elektroniske nyhedsbreve og opslag kan ligeledes tilgås på Aula og i Meebook, som er skolens læringsplatform.

Skole-hjemsamtaler
Hvert år afholdes skole-hjemsamtaler på skolen. Disse er i modsætning til forældremøder rettet imod den enkelte elevs trivsel, udvikling og læring. Samtalerne er fremadrettede og tager udgangspunkt i meddelelsesbogen for den enkelte elev, hvor der formuleres aftaler og opstilles mål for tiden efter samtalen.

Eleverne deltager som udgangspunkt i samtalerne. Der kan dog være behov for samtaler, hvor eleven ikke deltager. Det kan aftales, i de enkelte tilfælde.
Fra skolen deltager typisk klasselæreren og en anden lærer fra teamet.
Denne løbende kontakt mellem skole og hjem kan desuden efter behov resultere i ekstra samtaler om den enkelte elev som supplement til ovenstående.

Skole-hjemsamtalerne lægges indenfor de fastlagte rammer for lærernes arbejdstid evt. på en af de lange dage med sluttidspunkt kl. 19.00.

Forældrerepræsentanter
I hver klasse skal der vælges et antal forældrerepræsentanter – typisk to, der repræsenterer klassens forældre i forhold til skolen og bestyrelsen, når det drejer sig om mere generelle emner.
Forældrerepræsentanterne kan være med til at bevare det gode samarbejde mellem klassens forældre indbyrdes og i forhold til klassens lærere og skolen generelt.

En gang om året indkalder bestyrelsen forældrerepræsentanterne til et møde, hvor bestyrelsen og skolen kan hente inspiration til skolens sociale liv, og til at styrke samarbejdet mellem skole og hjem.

Vedtaget af Skolebestyrelsen, september 2014. Skal revideres i skoleåret 23/24.