Hvordan vi arbejder med pejlemærkerne

Hvordan vi arbejder med Københavnskommunes 6 pejlemærker.

Sociale relationer, positiv voksenkontakt hver dag

Vi har en anerkendende tilgang til børnene.

I KKFOén skal der være plads til at dyrke venskaber. Vi støtter op om gamle som nye relationer.

Vi viser børnene at der skal være plads til forskellighed. Derfor afspejler personalegruppen også en forskellighed.

Vi arbejder med venskaber i vores årshjul, og vi arbejder med venskaber og sociale relationer h bni maj-perioden, for de nye 0.kl. børn.

Vi respekterer at børn kan have behov for at trække sig, og have brug for at være sig selv for en stund. Når vi observerer at et barn trækker sig fra det sociale, spørger vi ind til barnet. Ikke nødvendigvis i situationen. Det vil altid være situationsbestemt.

Inklusion og fællesskab

I samarbejde med skolen arbejder vi med plads til forskellighed.

Det betyder bl.a. at vi i samarbejde med lærerne udarbejder pædagogiske notater.

Vi har ligeledes et samarbejde med skolens ressourcecenter, hvor en medarbejder fra KKFOén deltager ved møder i samarbejde med skoledelen.

Inklusion omhandler også samarbejdet med forældrene.

Vi dyrker fællesskabet igennem forskelligartede aktiviteter, der skal være aktiviteter både som er kreative og som er mere fysiske. Der er de ansattes opgave at tilbyde og præsentere børnegruppen for forskelligartede aktiviteter i deres fritidsliv. Gennem aktiviteten kan nye venskaber opstå. Vi leder efter og udforsker det der virker. Herudover styrker Vi børnegrupperne ved bl.a. at bakke op om deres ønsker og tiltag. Vi går til børnene med anerkendelse.

Det er det enkelte personales veludviklede dømmekraft og den enkeltes sans for at spore og håndtere dilemmaer, der ligger til grund for udviklingen og arbejdet med inklusionen.

Sprogindsatsen

Vi er opmærksomme på børnenes sprogbrug i forhold til bandeord mm. Vi ønsker at have en KKFO hvor børn og voksne taler pænt til hinanden. Når vi oplever at der bliver brugt et sprogbrug, der ikke er passende, reagerer vi på det.

Vi er ligeledes opmærksomme på kropssproget. Da man fx kan være lige så sårende i sit kropssprog, som med sine ord.

Vi er opmærksomme på -og opfordrer til ”literally” det betyder at vi også understøtter børnenes skriftsprog. Det gør vi bl.a. når børnene leger butik, café eller andet.

Vi holder af et nuanceret sprog, hvor børnene igennem leg, teater, ”avis”, spil og samtaler får en bredere sprogforståelse, som vi mener er vigtig at kunne bruge fx når børnene skal sætte ord på deres følelser fx i konflikter.

Forældresamarbejde

Vi prioriterer overleveringer, af alle slags, til forældre. Overleveringer kan ske både ved aflevering/afhentning af barnet eller telefonisk.

Aula er vores kommunikationsplatform, og al vores information sendes ud herigennem.

Vi bruger kalenderen i Aula, hvor vi sætter aktiviteter ind, så forældrene kan se, hvilke planer og aktiviteter der er i KKFO´en. Kalenderen bliver lagt ud for flere uger ad gangen, men bliver løbende opdateret i tilfælde af ændringer.

Der afholdes forældremøde en gang årligt og i april måned, afholder vi informationsmøde for kommende 0.klasser. Hvis det ikke er muligt at mødes fysisk, afholder vi mødet online.

Kommende 0.kl. børns forældre kommunikerer vi med via mail, indtil børnene er startet i KKFO. Det gør vi da vi ikke kan ”trække børnene” ind i Aula før efter 1. maj, hvor de officielt er indmeldt. Vi starter kommunikationen med kommende forældre i februar måned, så snart vi har modtaget indskrivningspapirerne.

Sammenhænge i overgange

KKFO/Skole

Vi har primærpædagoger tilknyttet årgang/klasse, og primær-pædagogen har timer i skoledelen.

Fra Børnehave til KKFO

Vi har en samarbejdsaftale mellem skole og institutioner, hvor vi bl.a. deltager i et forældremøde i børnehaven, inden indskrivningen i november måned.

Når der er behov for et overleveringsmøde vedr. et barn, er det børnehaven, som afgivende institution, der indkalder til et overleveringsmøde. Nogle gange er det et samarbejde mellem børnehave og KKFO, at indkalde til et overleveringsmøde eller et netværksmøde.

Vores 0.klasses hus og pædagogikken dér afspejler den hverdag, børnene kender fra børnehaven, og den hverdag de får i skolen.

Fra KKFO til Klub

Vi har et samarbejde med Thomas P. Hejles ungdomsklub. Vi har en indkøringsperiode, hvor 3. klasserne kommer på besøg i klubben en fast ugedag i perioden maj og juni.

Vi har ligeledes overleveringsmøder med relevant personale, hvis der er behov herfor.

Krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis:

Vi er i gang med at implementere smtte-modellen, fordi det er en model, der bruges både af de studerende, men også af vores eksterne samarbejdspartnere. Derfor finder vi det relevant at benytte det samme arbejdsredskab, så alle har et fælles udgangspunkt.

I vores møderække er der indlagt møder, hvor vi drøfter børnene. Vi gennemgår alle børn for at sikre, vores fælles opmærksomhed på alle børn.

Vi laver børnemiljøvurderinger hvert andet år. Spørgsmålene er udarbejdet ud fra Københavns kommunes spørgeguide. Vores spørgeguide bliver drøftet og evalueret inden brug, så den hele tiden er opdateret.

Mediepolitik

Telefonerne skal blive i tasken og dermed må børnene heller ikke bruge telefoner til at spille på. Vi beder jer som forældre bruge Aula eller ringe til KKFO´en, hvis I vil i kontakt med jeres barn. I enkelte tilfælde kan vi give et barn lov til at ringe hjem fra deres egen telefon.

Vi har ikke computere på KKFO´en, men mange andre gode brætspil og aktiviteter.