Principper for god kommunikation

Principper for god kommunikation for forældre, elever og ansatte ved DCL.

Principperne er udarbejdet for at sikre en tydelig og åben kommunikation, der kan være fundament for det gode og gensidigt respektfulde samarbejde mellem skole og hjem.

Alle på Den Classenske Legatskole har et medansvar for den gode kommunikation; lærere, ledelse, elever og forældre. Vi forventer derfor, at al kommunikation tager afsæt i disse 10 principper:

1. Anerkend hinandens ekspertise
           Læreren er ekspert i barnet som elev (og barnet i klassesammenhæng). Forældrene er ekspert i barnet som barn.
  2. Bliv på din egen banehalvdel
           Tag udgangspunkt i din egen oplevelse af en situation og husk at andre kan have en anden oplevelse.
  3. Tal pænt til og om hinanden
           Hold en god og respektfuld ”tone”, når I taler om hinanden og til hinanden – også når det er på skrift.
  4. Vær loyale
           Lad ikke børnene være budbringere af dårlig stemning eller halve historier, men vær loyale overfor hinanden, lærere og forældre i mellem.
  5. Start i det små
           Er der problemer så gå til personen og drøft uoverensstemmelsen.
  6. Husk de fælles spilleregler
           Udvis solidaritet overfor hinanden og efterlev de aftaler som er taget i fællesskab, fx på forældremøder. Husk jævnligt at tage aftaler (om fællesfødselsdage, legegrupper eller alkoholpolitik) op til evaluering og tilpasning.
  7. Er du i tvivl, så spørg
            Konkluder eller døm ikke, men spørg fremadrettet og konstruktivt.
  8. Udvis gensidig respekt
            Hav en anerkendende tilgang til hinanden – både når tingene går godt og mindre godt.
  9. Ved billeder

Der må ikke tages billeder eller videoer af børn eller skolens personale uden forudgående aftale.

1. Spørg

Kontakt som udgangspunkt altid elevens lærere eller pædagoger vedr. en problematik, før ledelsen inddrages.

Til punkt 10.:

Der kan i skoleforløbet opstå udfordringer og problematikker, som skole og hjem er nødt til at være i tættere samarbejde omkring. Vi lykkes bedst, når vi sammen har fokus på den løbende tillidsfulde dialog.

Skulle det ske, at problemet eller udfordringen ikke løses eller tilliden i det daglige samarbejde synes brudt, så kan man som forælder kontakte ledelsen. Ledelsen arbejder ud fra følgende procedure:

1. Ledelsen lytter til problematikken, og involverer efterfølgende lærerne for uddybning og afklaring. Herefter vender enten ledelsen eller lærerne tilbage til forældrene.
  2. Hvis sagen fremadrettet håndteres af ledelsen, inddrages lærere/pædagoger løbende, og holdes opdaterede af ledelsen.
  3. Alle møder er i denne forbindelse med aftalereferat for at sikre, at vi er enige om, hvordan vi kommer videre, og forhåbentlig får løst problemet.

Vedtaget i skolens bestyrelse august 2019, revideret i oktober 2022