Erstatningsansvar

Regler og ansvar for iPad, tablets, PC’ere og andet IT-udstyr

Elevens egne iPads, tablets, PC’ere og andet IT-udstyr

Skolen dækker ikke skader på eller tyveri af elevernes egne ting. Hvis eleverne medbringer egne iPads, tablets, PC’ere og lignende, er det familiens egen indboforsikring, som eventuelt dækker tabet ved beskadigelse eller tyveri. Hvis familien ønsker at vide mere om muligheden for at få et eventuelt tab erstattet, bør familien kontakte eget forsikringsselskab.

Hvis eleverne medbringer PC’ere, tablets, iPads og lignende til brug i undervisningen, bør skolen drøfte med forældrene, hvordan skolen og forældrene kan støtte op om eleverne i forhold til at passe på udstyret. Skolen bør overveje mulighederne for at tilbyde at stille aflåste skabe til rådighed/aflåse klasseværelset i frikvarter m.v.

Skolens iPads, tablets, PC’ere og andet IT-udstyr

Erstatningsansvar

Når skolen udlåner iPads, PC’ere og andet IT-udstyr til eleverne, er eleven ansvarlig for det lånte udstyr i lighed med andre undervisningsmaterialer, som skolen stiller til rådighed. Eleven skal således passe godt på udstyret, idet eleven kan blive gjort erstatningsansvarlig, hvis skolens udstyr beskadiges eller mistes. Eleven er ikke erstatningsansvarlig for hændelige skader, men forældrene/eleven kan risikere et erstatningsansvar, hvis udstyret bliver beskadiget med vilje eller eleven har handlet uansvarligt. Det vil i hvert enkelt tilfælde være en konkret vurdering, der afgør, om der er et erstatningsansvar. Skaden kan eventuelt dækkes via familiens indboforsikring/ansvarsforsikring.

Hvis andre end eleven kommer til at beskadige det lånte udstyr, så er det ham eller hende, der skal anmelde skaden til sin ansvarsforsikring, som kan dække skaden, afhængig af forsikringens dækning.

Reglerne for forældre/børns erstatningsansvar fremgår af denne pjece fra justitsministeriet, der handler om børns generelle erstatningsansvar. Og i denne pjece fra Forsikringsoplysningen, der handler om skole og forsikring.

Øvrige regler

• Det lånte IT-udstyr er skolens/Københavns Kommunens ejendom og må ikke udlejes eller overdrages til andre

• Eleven må ikke foretage tekniske indgreb på iPAD’en, men må gerne installere lovlige programmer og apps

• Eleven må ikke downloade eller opbevare ulovligt copyrightbeskyttet materiale, som film, musik mv.

• Hvis udstyret bliver beskadiget eller mistet, fordi I ikke passer på det, så kan eleven blive erstatningsansvarlige. Derfor skal eleven behandle og opbevare udstyret fornuftigt og ansvarligt.

• Eleven har ansvar for at holde opdateret til brug i undervisningen?

• Eleven kan benytte udstyret både på skolen og i fritiden

• Eleven har mulighed for at låne udstyret frem til afslutningen af 9. klasse, eller til eleven går ud af skolen

• Hvis skolen forlanger det, skal udstyret leveres tilbage til skolen

• Hvis der er en fejl på udstyret, skal det fortælles til klasselæreren. Hvis den skal geninstalleres, slettes harddisken og de programmer og apps, eleven selv har installeret.