Handleplan for ordblinde

Procedure i forbindelse med ordblindhed

Læsevejleder eller anden person med relevante faglige kompetencer kan stå for afdækning af dysleksi.

1. 0.kl.: Ordblinderisikotest ved udgangen af 0.kl., hvis bogstavprøver viser vanskeligheder eller lærere/forældre oplever problematikker2)
  2. 1.kl.: Ordblinderisikotest, hvis bogstavprøver viser vanskeligheder eller lærere/forældre oplever problematikker
  3. 2.kl.: DVO-test i slutningen af skoleåret (klassescreening samt evt. individuel DVO-test)
  4. 3.kl. -9.kl.: Elbros ordlister, IL-test (individuelle test, som ud over afkodning også afdækker læseforståelse mm.) Disse test tages før elektronisk UVM-ordblindetest.
  5. Ordblindetest UVM (fra marts i 3.kl.)
  6. Forældre orienteres for det meste før eleven om prøveresultat, med mindre andet er aftalt.
  7. Når forældrene har haft lejlighed til at tale med deres barn om resultatet af ordblindetesten, tager læsevejleder en samtale med eleven med fokus på betydningen af testen, undervisning, hjælpemidler og ikke mindst elevens selvforståelse.
  8. Læsevejleder holder møde med klasseteam
  9. Indkaldelse til møde med forældre til ordblindt barn
  10. Evt. individuel undervisning eller hold undervisning af eleven (supplerende undervisning, herunder undervisning i kompenserende hjælpemidler)
  11. Tilbud om computer med AppWriter eller lignende oplæsnings- og ordforslagsprogram.
  12. Evt. tilmelding til NOTA. Afhænger af individuelle læsevanskeligheder.
  13. Evt.: forældrekursus om ordblindhed og kursus i CD-ord
  14. ”Ordblindetræf”: Et antal gange om året, hvor ordblinde elever på tværs af klasserne mødes. På disse møder diskuteres og udveksles der erfaringer i forhold til ordblindhed. Der ses filmklip om ordblindhed, og der kan være oplæg fra ældre ordblinde elever, som kommer fra egen eller andre skoler. Det er et forum, som skal medvirke til, at den enkelte ikke føler sig alene med sit læsehandicap.

Udarbejdet af: Kirsten Baumann Jensen, læsevejleder, oktober 2018