Skolens historie

Den Classenske Legatskoles historie strækker sig helt tilbage til 1793, hvor den den 15. november blev oprettet via kongelig resolution og midler fra J.F. Classens testamente. Skolen får til huse i Artillerikasernen i Strandgade (Irgens Gård) på Christianshavn, hvor to værelser rømmes; det ene til skole, det andet til arbejdsanstalt for eleverne. Der var syv års skolepligt.

Første skoledag var den 6. januar 1794.

DCL indfører som den første skole i landet i 1820 indbyrdes undervisning: De ældre elever underviser og vejleder de yngre. Undervisningen består i gennemlæsning af bestemte tabeller i alle fag. Læreren styrer undervisningen ved hjælp af en signalpibe og fører tillige bog over hver elevs fremskridt. Alle elever, både de store og de små, har 38 timers undervisning om ugen. Mandag til fredag går de i skole fra kl.8 til 4 med én times middagspause. Om lørdagen fra 8 ‐ 11. Desuden indføres der 5 timers gymnastik om ugen for drengene. Pigerne i den store klasse har 15 timers håndarbejde, i den lille klasse 18 timer.

I 1895 flytter Den Classenske Legatskole fra Strandgades kaserne til Wildersgade 5, hvor Vester Borgerdydskolen havde holdt til. Skolen har på det tidspunkt omkring 200 elever fordelt på 4 drenge‐ og 3 pigeklasser og en håndarbejdsklasse.

I 1918 tilbydes Københavns Kommune skolen som gave, inkl. gæld på 102.000 kr. Skolen er dermed en kommuneskole.

Skolen flytter i 1938 til den nedlagte Vester Voldgades Skole, Vester Voldgade 98, hvor vi også har til huse i dag. Bygningerne er opført i 1889‐90.

Se i øvrigt denne film fra 1970, som beskriver dagligdagen på skolen: LINK