Sorg og kriseplan

Principper for sorg og kriseplan på Fritidsinstitutionen ved Den Classenske Legatskole

Forord
Vi kan alle opleve sorg og krise, og tit er disse noget der ikke kan forhindres eller undgås. Men vi har som institution et ansvar hvis der er nogle af vores børn, forældre eller medarbejder som skulle opleve krisesituationer, dette kan være alt fra dødsfald, skilsmisse eller alvor sygdom mm. Vi har derfor på KKFO’en udarbejdet en sorg og kriseplan der lægger sig op af skolens, men som er specificere udfra hvordan fritidsinstituitonen forholder sig.

1. Hvis en elev dør
  2. Hvis en elev mister en af sine nærmeste
  3. Hvis en ansat dør
  4. Hvis en ansat mister en af sine nærmeste
  5. Skilsmisse, alvorlig sygdom, kaos situationer o.lign. i hjemmet.
  6. Procedure ved tilskadekomst

Vi vil gerne henstille til at forældre informere KKFO’en hvis der skulle ske noget alvorligt for børnene. Dette giver nemlig os et bedre udgangspunkt for det videre pædagogiske arbejde med jeres børn.

1. Hvis en elev dør. Lige efter dødsfaldet

• Ledelsen på skolen underretter lederen af KKFO’en omkring hvad der er sket, som dernæst informere det øvrige personale på KKFO’en
  • KKFO’en deltager aktivt i skolens forløb og er derfor også en del af hvad end der fra skolens side bliver besluttet
  • Om begravelsen/bisættelsen
  • Hvis forældrene ønsker det vil KKFO’en deltage med to repræsentanter.
  • KKFO’en sender en krans med bånd. Vær opmærksom på, at familier med anden etnisk baggrund end dansk kan have andre traditioner.

Opfølgning

• Det er vigtigt at medarbejder og ledelsen på KKFO’en er opmærksom på egen reaktion efter dødsfaldet
  • KKFO’en er samt også opmærksomme på børnenes reaktion efter at have mistede en kammerat
  • KKFO’en er opmærksomme på at børn reagere forskelligt på sorg. KKFO’en er opmærksomme på at skyldfølelse ofte er en typisk reaktion hos børn, de forbinder ofte denne følelse med om de fortsat kan lege og have det sjovt.

Sorgens 4 stadier:

• Chokfasen : varer fra et øjeblik til nogle døgn
  • Reaktionsfasen: kan vare flere uger.
  • Bearbejdningsfasen: kan vare flere år
  • Nyorienteringsfasen: vil bestå hele tiden. Individet vil leve med ar i sjælen, som aldrig forsvinder.

Der afholdes samtaler i børnegruppen omkring det, der er sket. Her vil der være mulighed for børnene at sætte ord og følelser på deres oplevelse med sorgen.

2. Hvis et barn mister en af sine nærmeste - herunder forældre eller søskende. Lige efter dødsfaldet

• Bliver et barn kaldt hjem fra KKFO’en på baggrund af et dødsfald, uden først at være blevet informeret af nærmeste pårørende, bliver barnet oriteret af KKFO’ens leder og primære voksen. Barnet bliver fulgt hjem hvis dette er aftalt med familien.
  • Sker dødsfaldet udenfor skoletid eller KKFO tid oriteres barnets klasses omkring hvad der er hændt
  • Der bliver aftalt med hjemmet omkring hvordan dette skal tages op og hvordan det skal viderebringes til både børn og forældre
  • Der vil være en åben dialog med de andre børn omkring hvad der sket, dette giver de andre børn mulighed for at forholde sig bedre til barnet når de vender tilbage. Forbered børnene på at deres kammerat kan være mere sårbare end ellers og at de skal udvise mere omtanke for deres kammerat.
  • Muligvis afholde et børnemøde når barnet vender tilbage til institutionen. Ikke et krav, men afstem med barnets nærmeste hvilket behov der skulle være.

Opfølgning

• Lederen af KKFO’en og medarbejdere, i særdeleshed barnets primære voksen, er opmærksom på barnet i tiden efter
  • Vær opmærksom på barnets sorgreaktioner.

3. Hvis en ansat på institutionen dør. Lige efter dødsfaldet

• Lederen af KKFO’en tager kontakt til familien og kollegaer
  • Børn og forældre bliver orienteret omkring den ansattes død.
  • Tal åbent omkring det der hændt med både børn og forældre da der kan være nogle i blandt som stod den ansatte nær.
  • Der skal være plads til børnenes følelser og tanker omkring dette.

Om begravelsen

• Ledelsen informerer personalet om begravelsen
  • Institutionen sender en krans med bånd. Lederen og personalet kan deltage hvis familien ønsker det.

Opfølgning

• Det er vigtigt med kollegial støtte og hjælp
  •  Vær opmærksom på forskellige sorgreaktioner hos børnene, forældre og medarbejder

4. Hvis en ansat mister en af sine nærmeste, herunder ægtefælle, børn eller forældre.

●  Lederen ringer til medarbejderen for at aftale, hvordan og hvorledes institutionen skal forholde sig.
●  KKFO’en sender en krans eller en buket til hjemmet
●  Se afsnit “Hvis en ansat dør”

5. Skilsmisse, alvorlig sygdom, kaos situationer, familietragedie og lignende i hjemmet

Hvad skal der gøres?

●  Når ovenstående erfares orienteres KKFO’
●  Barnets primære voksen eller lederen kontakter hjemmet for at finde ud af:
     - hvad skal der gøres?
     - hvem skal orienteres?
    - hvilken rolle skal KKFO’en påtage sig?

• ●  KKFO’en samarbejder med skolen.

6. Procedure ved børns tilskadekomst – ved skader større, end vi selv kan klare.

• Husk altid at have en mobiltelefon med på tur samt telefonnummer og adresse på skolen. Hvis det er alvorligt ring 112 med det samme. Lad mobilen være tændt, så redningsvæsenet kan spore dig.
  • Gør dig klart hvad der er sket, og hvor stor skaden er.
  • Stands ulykken. Resten af børnegruppen skal sætte sig ned, så man har overblik over gruppen.
  • Kontakt ALTID kontoret / ledelsen ved tilskadekomst.
  • Kontakt forældrene.
  • Få at vide, om forældrene selv kan tage på skadestuen med barnet.
  • Er forældrene ikke i bil - ringes efter Taxa eller ambulance .
  • Er forældrene ikke med barnet på skadestuen, sendes barnet af sted med en medarbejder fra KKFO’en, og forældrene kontaktes så hurtigt som muligt.
  • Udtal dig ikke til pressen.