Det kriminal præventive samarbejde - SSP

SSP

SSP Indre By

Hvad er SSP
SSP er forkortelsen af det kriminalpræventive samarbejde mellem Skole, Socialforvaltning og Politi. Samarbejdet inkluderer tilsammen følgende samarbejdspartnere:

Børne- og Ungdomsforvaltningen, Socialforvaltningen, Kultur- og Fritidsforvaltningen, Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen, Kriminalforsorgen og Københavns Politi.

Mål og målgruppe
Målet for samarbejdet er at forebygge kriminalitet og risikovillighed blandt børn og unge i alderen 10-18 år; samt at nedbringe antallet af børn og unge, der begår alvorlig kriminalitet.

SSP Lokaludvalg Indre By
I Københavns Kommune er mere end 270 skolelærere, klubpædagoger, socialarbejdere, politifolk, medarbejdere fra kulturinstitutioner m.fl. beskæftiget i SSP. Disse er fordelt på 17 lokaludvalg; heriblandt Lokaludvalg Indre By, som Den Classenske Legatskole er en del af.

Lokaludvalg Indre By består af en SSP-repræsentant fra hver af følgende institutioner:

1. Skoler: Den Classenske Legatskole, Nyboder Skole, Sølvgades Skole, Øster Farimagsgades Skole og Christianshavns Skole.
  2. Klubber: Thomas P. Hejles Ungdomshus, Gammeltoftsgade.
  3. Kulturinstitutioner: Københavns Hovedbibliotek, Kulturhuset Indre By.
  4. Øvrige: Københavns Politis Kriminalpræventive Sektion, Borgercenter Børn og Unge, SSP-sekretariatet.

SSP-repræsentantens opgaver på Den Classenske Legatskole

• Månedlige møder i lokaludvalget.
  • Formidling af information til elever, forældre og personale om SSP’s arbejde og tilbud.
  • Tilrettelæggelse og gennemførelse af årets SSP-indsatser, som fx handler om rusmidler eller digital adfærd.
  • Håndtering af enkeltsager, hvis formål det er at hindre eller forebygge yderligere kriminalitet i forhold til et konkret ungt menneske.
  • Samarbejde med skolens personale og deltagelse i netværksmøder omkring enkeltsager.
  • Samtaler med og støtte af den unge for aktivt at medvirke til at ændre en eventuel uheldig udvikling, som den unge er inde i.

SSP-repræsentant på Den Classenske Legatskole:
Lærer Rodney Jørgensen

Bekymring vedrørende børn og unge
Alle elever og forældre kan frit rette henvendelse til SSP-repræsentanten på skolen, hvis de har en bekymring vedrørende én eller flere af skolens elever.
Derudover er alle fagpersoner, der er i tæt kontakt med børn og unge, særligt forpligtede til at underrette kommunen om en eventuel bekymring for et barn eller en ung.

Denne skærpede underretningspligt betyder, at man har pligt til at reagere, alene på baggrund af forhold, der giver formodning om, at et barn eller en ung har behov for særlig støtte.

Nyttige links for både elever og forældre

Alt om samarbejdet SSP

Om tyveri, hæleri, indbrud, vold, voldtægt, IT-kriminalitet, etc.
Det kriminalpræventive Råd

Information om Københavns Kriminalpræventive Sektion (DKS) og SSP
Københavns Kriminalpræventive Sektion (DKS)

Gratis og anonym rådgivning for både børn og forældre