Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Handleplan ved mobning

Antimobbestrategi

  • Alle børn har ret til et trygt undervisningsmiljø uden mobning og diskrimination
  • Alle børn skal mødes med respekt og ligeværd
  • Alle børn skal have en hverdag med sammenhold og fællesskab
  • Alle handler, når de er vidne til mobning.

 

Formål
Som elev på Den Classenske Legatskole skal man deltage i skolens fællesskab og opføre sig med respekt og tolerance overfor hinanden. Alle elevers trivsel er en forudsætning for læring, og alle skal være glade for og trygge ved at være i skole. Dette er bl.a. beskrevet i ́Skolens Grundlov for Den Classenske Legatskole ́, som er udarbejdet af skolens Elevråd samt Keso.

Formålet med antimobbestrategien på Den Classenske Legatskole er at forebygge og reducere mobning (digitalt og på skolen i videst mulige omfang). Desuden er målet, at skolen imødegår diskrimination af minoriteter. Det gør skolen ved at:

  • Opbygge trygge og tolerante børnefællesskaber, hvor man ser hinanden og det at være forskellige, som en styrke for fællesskabet og skolens læring
  • Tage fælles ansvar for, at alle oplever skolen som et rart sted at være og hjælper hinanden til at blive en del af fællesskabet, så ingen oplever at de står uden for. Man anerkender og respekterer hinanden og tager affære, når man oplever eller erfarer, at nogen bliver mobbet eller diskrimineret.
  • Beskytte børn, der er udsatte og tage sig af de bagvedliggende problemer
  • Reducere omfanget af digital mobning og sørge for, at eleverne er trygge og ved, hvordan de skal agere på de digitale medier

Målet med antimobbestrategien er at øge elevernes generelle trivsel og mulighed for at deltage i trygge læringsfællesskaber, herunder at der på alle klassetrin arbejdes med veldefinerede alderssvarende problematikker inden for trivsel, digital dannelse, anti-diskrimination og ligebehandling i folkeskolen.

Mobning

Det er vigtigt, at der skelnes klart imellem, hvad der kan være venskabeligt drilleri, og hvad der er mobning.

Mobning foregår typisk i og omkring et gruppefællesskab både off- og online. En person er mobbet, når personen gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere personer. Mobning er ikke altid en bevidst handling.

Ofte er der tale om systematisk udelukkelse, der f.eks. kan komme til udtryk ved, at det er den samme person, der er offer for handlingerne, hvilket kan føre til en stærk følelse af eksklusion.

Mobning kan tage mange former:

  • Verbalt: f.eks. øgenavne, grimme eller sårende bemærkninger
  • Socialt: f.eks. at andre vender øjne af eleven, hvisken, tavshed eller at eleven bliver holdt uden for fællesskabet
  • Materielt: f.eks. eleven får ødelagt sine ting
  • Psykisk: f.eks. eleven bliver truet eller tvunget til noget, usynliggjort i klassen
  • Fysisk: f.eks. direkte forfølgelse eller at eleven bliver slået eller sparket.

Digital mobning
Digital mobning kan være sværere at opdage, den er mere anonym, og rollerne kan være mere uklare. Digital mobning dækker over krænkende, nedværdigende og ekskluderende handlinger, som børn og unge udsættes for gennem sociale medier eller via f.eks. SMS. Den adskiller sig fra den ikke-digitale mobning, da den også kan foregå uden for skoletiden.

Eksempler på digital mobning er:

  • At lægge eller dele krænkende eller diskriminerende tekst eller billeder på sociale medier
  • At udelukke bestemte personer fra sociale fora f.eks. en klassegruppe på Facebook
  • Hvis en gruppe bevidst ignorerer eller kommer med negativ feedback på bestemte personers opslag

Diskrimination

Diskrimination er negativ forskelsbehandling på grundlag af fordomme, rettet mod enkeltindivider eller grupper, oftest inden for områder som køn, race, etnicitet, alder, seksuel eller religiøs orientering, påklædning og fremtoning samt fysisk og psykisk handicap. Diskrimination foregår både direkte og indirekte.

 

Den Classenske Legatskoles forpligtigelser

Ledelse og alle medarbejdere

  • Sikre kendskab til skolens antimobbestrategi
  • Gennemføre jævnlige undersøgelser af undervisningsmiljøet, den årlige Nationale Trivselsmåling
  • Holde årlige fokussamtaler vedrørende den enkelte elev og klassens trivsel med lærere og ledelse
  • Gensidig information ved oplevelse af konkrete problemer – ikke tøve med at tage en snak med ledelsen, hvis man fornemmer noget

Klasseteam og lærere

  • Have opmærksomhed på klassens og enkelt elevers trivsel
  • ​​​​​​​Jævnligt at drøfte hvad god klasserumskultur er, og hvordan man sikrer trivsel og undgår konflikter og mobning
  • Opstille klasseregler og herunder også regler for en god digital tone
  • Lave fællesskabsfremmende aktiviteter som f.eks. ture, venskabsklasser og arrangementer

Forventninger til forældrene

At de i ord og handling er tydelige voksne og udviser respekt for andre mennesker og deres forskellighed f.eks.:

  • Omtale alle børn og alle voksne respektfuldt
  • Være loyale over for skolen
  • Opmærksomhed og reaktion på symptomer ved mistrivsel bl.a. gennem henvendelse til skolen
  • Medansvarlige for, at skolen er et fællesskab, som er åbent for alle
  • Tager tydelig afstand fra mobning
  • Tager del i ansvaret for at lære deres børn om etik på nettet og de sociale medier, f.eks. at være opsøgende på hvad deres barn laver på nettet
     

Forventninger til eleverne

  • Alle siger fra over for mobning
  • Respekt og tolerance for menneskers forskellighed; der skal være plads til alle i klassefællesskabet
  • Alle opretholder en god tone, også på de sociale medier – man skriver kun noget, man også ville kunne sige ansigt til ansigt
  • Ingen deler billeder uden samtykke
  • Inddrag klassens lærere ved den mindste mistanke om mobning

Handleplan

Der skal udarbejdes en handleplan senest 10 arbejdsdage efter, at der er konstateret problemer med det psykiske undervisningsmiljø, herunder tilfælde af mobning. Handleplanen skal indeholde konkrete tiltag om, hvordan problemerne effektivt bliver stoppet og skal både forholde sig til hele børnegruppen og de direkte involverede parter.

Hvis en medarbejder på skolen får en henvendelse angående mobning eller selv observerer mobning, tager han/hun straks kontakt til nærmeste leder og sammen afdækker de, om der er tale om mobning.

Alle parter omkring skolen har en forpligtelse til at bringe enhver form for mobning frem i lyset og medvirke til løsning af problemet.

Klasselærer er som udgangspunkt tovholder i mobningssager og sørger for, at sagen og ikke offeret kommer i fokus.

I sager om mobning skal både mobbers og offers forældre underrettes og eventuelt inddrages aktivt alt efter sagens karakter. Dette vurderes af klasselærer i samråd med skoleleder.

Elementer i en handleplan kan være:

  • Møde med klassens lærer/klasseteamet
  • Møde med mobbeoffer og forældre, møde med mobber og forældre
  • Evt. samtale mellem mobbeoffer og mobber ved kompetencepersoners hjælp
  • Orientering af klassen
  • Samtale i klassen om, hvordan lignende episoder kan forhindres
  • Afhængig af sagens karakter orientering til forældre og indkaldelse til forældremøde
  • Da digital mobning kan foregå over døgnets 24 timer, må der i de tilfælde, hvor der er tale om digital mobning, foretages en vurdering af, hvor ansvaret for indsatser og koordinering i første omgang ligger. Ligger ansvaret hos hjemmet, skolen eller i samarbejdet mellem skole og hjem?
  • ​​​​​​​Skolens ressourcecenter udarbejder, i samarbejde med ledelsen, en detaljeret handleplan for de pædagogiske indsatser og de tiltag som skal igangsættes

Gentagen mobning iværksat af den samme elev vil medføre indkaldelse til samtale mellem barnet, forældre, skolens ledelse, klassens lærere samt skolens AKT lærer fra ressourcecenter.

NB! Man kan altid henvende sig til klasselærer og skolens ledelse, -meget gerne på et tidligt tidspunkt.

 

Klageadgang

Elever og forældre har mulighed for at klage over en skoleleders afgørelse vedrørende problemer med det psykiske undervisningsmiljø, herunder tilfælde af mobning.

Klagen behandles først af en central indgang for klager i forvaltningen, den kommunale klageinstans mod mobning.

Hvis der ikke gives fuldt medhold i klagen, videresendes klagen til Dansk Center for Undervisningsmiljø. Dansk Center for Undervisningsmiljø vil herefter kunne udstede et påbud om at opfylde en handlepligt inden for en rimelig frist.