Børnehaveklasse-5. klasse

Indskolingen på Den Classenske Legatskole går fra børnehaveklassen til og med 5. klasse

Organisering:

I børnehaveklassen er der en børnehaveklasseleder og en medhjælper i hver klasse, og derudover er der en pædagog fra KKFO´en med i samlet én dag om ugen. Børnehaveklasselederne møder første gang børnene, når de er startet i KKFO den 1. maj. Det betyder også, at børnehaveklasselederne med pædagogerne fra KKFO´en samt lærere fra skolens ressourceteam danner de to nye klasser, som vi skal have klar til skolestart i august.

På skolen arbejder vi for, at vi i 1.-5. klasse, har det samme lærerteam, dansk- og matematiklærer, i klassen. Der kan dog forekomme klasser, hvor vi laver et skift i 4. eller 6. klasse i for eksempel dansk, fordi det passer bedst med den lærer, som vi gerne vil have til at fortsætte med klassen op i udskolingen frem til og med 9. klasse.

I børnehaveklassen og frem til og med 3. klasse er der samarbejde med én af pædagogerne fra KKFO´en, som er med i nogle faste lektioner i klassen hver uge. Det vil som udgangspunkt være en af de pædagoger, som også har børnene på KKFO´en om eftermiddagen. Hermed styrker vi samarbejdet om børnene.

Faglighed:

Vi følger på alle årgange timefordelingsplanen fra Undervisningsministeriet. Undervisningen i fagene tager udgangspunkt i Fælles Mål fra Undervisningsministeriet.

På DCL har vi fokus på faglighed og progression og tager udgangspunkt i samarbejdet mellem eksempelvis læsevejleder og dansklærer for at løfte alle børn. Det betyder også, at vi hvert år selv tester vores elever i dansk og matematik for at sikre og fastholde dette fokus på udvikling og hele klassens progression.

Hvis en elev har svært ved at læse eller har nogle huller i matematik, så vil vi som udgangspunkt løse det i klassens fællesskab med opbakning til faglæreren fra matematikvejlederen. For at hjælpe barnet bedst muligt, kan der derfor i perioder være ekstra hjemmearbejde, som kræver en indsats fra forældrenes side.

Venskabsklasser, arrangementer og elevråd

Faglighed og trivsel går hånd i hånd. Vi har på DCL gode erfaringer med venskabsklasser, og vores store elever tager opgaven alvorligt.

5. klasserne er venskabsklasser for børnehaveklasserne. Det betyder, at børnene fra 5. klasse første skoledag tager imod deres nye skolekammerater. I løbet af året er der forskellige aktiviteter, som klasserne laver sammen. Det kan for eksempel være ture, eller juleklip i december, eller legegrupper i frikvarteret. De store børn har også til opgave, at holde øje med deres små skolekammerater, så frikvartererne bliver en god og tryg oplevelse for alle.

Cirka en gang om måneden afholder vi fællessamling for indskolingen. Her synger vi som regel to sange, ligesom der er information fra skolelederen eller elevrådet til eleverne.

Det lille elevråd består af elever fra 1.-4. klasse som ledes af en kontaktlærer. Kontaktlæreren står for indkaldelse og afholdelse af møderne.

Skolen tilbyder tysk eller fransk som sprogfag fra 5. klasse.

Fra skoleåret 23/24 har vi lejrskole i både 3. og 5. klasse, hvor årgangen tager sammen af sted på kolonien på Falster, som hører til godset Corselitze. (Læs mere under skolens historie.)